Skraplotter – ett mobilt nöje

Uncategorized

En skraplott är en lottsedel där lotten är täckt av ett extra lager färg. När spelaren skrapar av färgen framträder olika belopp som spelaren kan vinna, förutsatt att det finns tre likadana summor. Skraplotter är ett enkelt vardagsnöje för många. Det går snabbt att se vinsten, och det finns också system där vinsten kan dubblas. Ibland räcker det med att skrapa enstaka delar av lotten, ibland måste hela ytan friläggas för att se vinsten.

Vissa lotter tar inspiration från fotboll, blackjack eller serietidningar, och ibland krävs också lite strategi för att vinna. I ett blackjackliknande spel skarpas kort fram tills de ligger så nära under 21 som möjligt. Även skraplotter kan spelas i mobilen, vilket är ett enkelt och snabbt nöje. Skraplotten kan också användas för andra nöjen, t ex kärlekslotterier eller spådomar. De första skraplotterna skapades genom mekaniska metoder för att skapa slumpmässiga spelbrickor, men företaget Scientific Games Corporation som leddes av vetenskapsmannen John Koza och marknadsföraren Daniel Bower skapade på 1970-talet ett datorgenererat spel.

Skraplotter används ofta i Sverige som belöning för den t ex lämnar blod eller deltar i undersökningar. Eftersom lotterna säljs kontinuerligt kan de stora priserna delas ut och lotterna ändå fortsätta att säljas. Den som kan hålla reda på vilka vinster som gått kan öka sin chans till vinst genom att invänta en serie där de stora vinsterna inte gått trots att många lotter sålts. Ofta är det dock så stora serier så att det är omöjligt att genomföra en sådan strategi. Ett sätt som en del luras med skraplotter är att vinnaren måste ringa ett specifikt nummer för att få ut sin vinst. Numret är i verkligen ett betalnummer, och medan vinnaren väntar tickar kronorna förbi. Skraplotter kan också användas för att dölja hemlig information, t ex bankkoder. När numret skrapas fram måste det användas, och nästa gång får användaren skrapa fram ett nytt nummer.